Kontrole PIP w 2025 roku

Znane są plany Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2025. W tym okresie PIP zakłada m.in. przeprowadzenie 55 000 kontroli. Podczas czynności kontrolnych PIP ma przede wszystkim skupić się na badaniu prawidłowości w obszarach:

  • legalności zatrudnienia (zarówno cudzoziemców, jak i obywateli Polski),
  • zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych,
  • pracy tymczasowej (zarówno w przypadku agencji pracy, jak i pracodawców użytkowników) oraz outsourcingu pracowniczego,
  • respektowania uprawnień work-life balance,
  • czasu pracy.

Inspekcja zapowiada także szersze przyjrzenie się spływającym skargom pracowników w przedmiocie mobbingu, ochrony sygnalistów, temperatury w miejscu pracy, czy pracy zdalnej.

PIP poruszył również temat tzw. kampanii prewencyjnych mających na celu uwrażliwienie pracowników na przysługujące im prawa (w szczególności dotyczące rodzicielstwa), czy grożące im niebezpieczeństwa w zatrudnieniu wiążące się nie tylko ze zdrowiem fizycznym, ale i psychicznym.

Jak pracodawca powinien przygotować się na ten rok?

Najlepiej jest zapobiegać – dlatego warto przeprowadzić w zakładzie własną kontrolę  – swoisty audyt wewnętrzny w zakresie kluczowych obszarów wskazywanych przez PIP.

Pracodawca powinien zatem zwrócić szczególną uwagę na podstawę zatrudnienia cudzoziemców
(i zapoznać się z aktualnym brzmieniem przepisów migracyjnych), zweryfikować treść zawartych
w zakładzie pracy umów cywilnoprawnych, zbadać poprawność współpracy (i posiadanej dokumentacji) z agencją pracy/pracodawcą użytkownikiem, a także zlustrować obowiązujące systemy czasu pracy i ich przestrzeganie, czy rozliczanie nadgodzin.

Autor: Kamil Mruk